2017-07-03 osgНині відсутні фінансові стимули для набуття високотоварними особистими селянськими господарствами (ОСГ) підприємницького статусу, вважає завідувач відділу фінансово-кредитної та податкової політики Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», к.е.н. Леонід Тулуш, який виступив одним із розробників законопроекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання створення та діяльності сімейних фермерських господарств» (№6490 від 24.05.2017).

За його словами, нині високотоварні ОСГ, незважаючи на значні обсяги діяльності деяких з них, фактично перебувають поза системою державних фінансів. Це негативно позначається на перспективах розвитку даної форми господарювання та створює проблеми із соціальною захищеністю їх членів.

Незважаючи на це, до цього часу не запропоновано необхідних фінансових стимулів для врегулювання даного питання, вирішення якого вже назріло.

Згідно чинного законодавства, ОСГ не підлягають державній реєстрації, внаслідок чого не є повноцінними економічними суб’єктами. Вони не звітують про свою діяльність перед державними органами, не сплачують податків, не проходять належного контролю за дотриманням ветеринарно-санітарних норм щодо безпечності продукції, яка реалізується ними переважно поза організованими ринками.

Крім того, ОСГ не інтегровані в систему соціального страхування, внаслідок чого їх члени не мають права на отримання виплат при реалізації соціальних ризиків. Представники даної форми господарювання позбавлені доступу до ресурсів фінансово-кредитного забезпечення – зокрема, банківські установи практично не співпрацюють із такими суб'єктами. Держава в останні роки також ігнорує ОСГ при формуванні бюджетних програм підтримки розвитку сільського господарства - внаслідок невизначеності їх статусу та не контрольованості діяльності.

Фактично, нині діє паритет «високотоварні ОСГ нічого не сплачують державі – держава не має ніяких зустрічних зобов’язань перед ОСГ», зазначив Леонід Тулуш.

Внаслідок такої ситуації потерпають в першу чергу самі ОСГ, оскільки вони практично позбавлені будь-яких форм державної підтримки, а відповідно, й чітко визначених перспектив розвитку. В таких умовах ОСГ є більше способом виживання сільського населення, аніж формою ведення аграрного бізнесу. При цьому в європейських країнах розвиток дрібних сільгосптоваровиробників всіляко стимулюється державою, зауважив Леонід Тулуш.

Неврегульованість статусу високотоварних ОСГ негативно позначається й на фінансовій спроможності територіальних громад, в межах яких вони здійснюють свою діяльність. Місцеві бюджети сільських територій недоотримують значні обсяги доходів, внаслідок чого суттєво знижується рівень фінансового забезпечення їх соціально-економічного розвитку.

Прийняття більше року тому Закону України «Про внесення змін до Закону України про фермерське господарство» щодо стимулювання створення та діяльності сімейних фермерських господарств» №1067 від 31.03.2016, яким запроваджена можливість створення сімейного фермерського господарства (СФГ) на основі реєстрації ФОП, не забезпечило набуття підприємницького статусу високотоварними ОСГ на основі реєстрації ФОП. «Неспрацювання» Закону №1067 обумовлено відсутністю серед його положень реальних фінансових стимулів для зміни статусу ОСГ - в першу чергу, це стосується забезпечення сприятливого режиму оподаткування.

Відповідні стимули передбачені законопроектом «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання створення та діяльності сімейних фермерських господарств». У разі його прийняття високотоварні ОСГ, які нині «випадають» із системи державних фінансів, зможуть повноцінно інтегруватись у правове фінансове середовище на вигідних для себе умовах, підсумував Леонід Тулуш.