2020-08-25 odesaПідвищення поінформованості аграріїв щодо можливостей підтримки українських сільськогосподарських товаровиробників та агропродовольчих компаній у пошуку європейських ринків збуту, особливостей входження, закріплення та розширення діяльності на них, є одним з актуальних напрямків діяльності науковців Інституту аграрної економіки, зазначила старший науковий співробітник Відділу організації наукових досліджень та інноваційного розвитку Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», голова Ради молодих вчених, к.е.н. Надія Столярчук, інформуючи про семінар «Особливості експортування продовольчої продукції у країни Європи», який відбувся в Одесі в приміщені Одеської національної академії харчових технологій 25 серпня 2020 року.

У рамках заходу учасники семінару обговорили низку актуальних питань та нагальних проблем у сфері експорту вітчизняної агропродовольчої продукції до Європейського союзу, зокрема:

  • Покращення політичного діалогу щодо аграрної торгівлі в рамках Поглибленої та всеохоплюючої зони вільної торгівлі між Україною та ЄС (ПВЗВТ).
  • Стандарти якості продуктів харчування в Україні, їх відповідність вимогам експорту.
  • Експортні можливості України.
  • Особливості експорту окремих українських продуктів до країн ЄС.
  • Проблемні питання українського експорту та шляхи їх подолання.

Наразі на експорт української агропродукції до країни ЄС встановлені дуже маленькі квоти. Втім, Україна прагне експортувати не сільськогосподарську сировину, а готову продукцію, зазначив у своєму вітальному слові ректор Одеської національної академії харчових технологій Богдан Єгоров.

Цю тему підхопив у своєму виступі керівник проекту «Агроторгівля» та головний спікер заходу Андре Піллінг. На його думку, зв’язок політики, бізнесу та науки в аграрному секторі повинен навчити майбутніх рушіїв бізнесу, щоб вони змогли збільшити додану вартість виробництва продуктів харчування в Україні. Принагідно він розповів про існуючі можливості для українських експортерів продуктів харчування, а також презентував нову стратегію Європейського Союзу «Farm to Fork Strategy».

Про особливості експорту олійних культур та продуктів їх переробки до країн ЄС  розповів науковий співробітник Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», к.е.н. Артем Педорченко. За його словами, надзвичайно важливим для українських експортерів рослинних олій є оформлення сертифікату походження саме форми EUR.1, який видає Державна митна служба України. Документ дає можливість ввозити товар на територію країн ЄС за нульовою ставкою імпортного мита. А це надає український олії цінову конкурентну перевагу порівняно з іншими країнами-постачальниками, що не є членами ЄС, наприклад РФ або Білорусь.

Стандарти сталого аграрного виробництва, як додаткової конкурентної переваги на ринку сої для фермерів та аграрних компаній обрав темою свого виступу менеджер асоціації «Дунайська соя» Володимир Пугачов.

Особливості структури бази стандартів України на основні види харчових продуктів пояснила доцент кафедри маркетингу, підприємства та торгівлі Одеської національної академії харчових технологій, к.т.н. Натела Кордзая.

З основними вимогами щодо якості продовольчих товарів, які виробляються та реалізуються на території України, учасників заходу ознайомила провідна фахівчиня з внутрішнього аудиту СП «Вітмарк-Україна» Альона Щегульцова.

У семінарі взяли участь близько 30 представників органів влади та місцевого самоврядування, торгово-промислової палати, державних та приватних установ, асоціацій та організацій зі сприяння економічному розвитку, які займаються аграрними питаннями; науковців та журналістів (кількість учасників була обмеженою через пандемію Covid-19).

Організатори – Одеська національна академія харчових технологій, Національний науковий центр «Інститут аграрної економіки» та проект «Агроторгівля України».